تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
رُزبُران
رُزبُران
شاهکارهای تزئینی و هنری
درباره وبلاگ


تقاضا مندم واژه ی رزبران یا rozboran را در مرور گر خود جستجو کنید.

پيوندها
فروشگاه


آمار

تعداد آنلاین : 0
بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید کل : 1195
تعداد پست ها : 35
تعداد نظرات : 0



آرشيو وبلاگ
1393


 
جمعه 19 ارديبهشت 1393 :: 0:03 :: نويسنده : کیمیا سروری

 

نیمکارویزدی بندی

نیمکار

   نیمکار یعنی نصف چشمه که عملکرد هایی نظیر سر در ورودی ، محراب و ... دارد. نیمکار را بر اساس عمق و دهانه بر طُرق مختلف می توان رسم کرد.

 

یزدی بندی

   یزدی بندی، حالتی است ما بین رسمی و مقرنس. کلید رسم و اجرای آن تخته هایی است که برروی دایره هایی به مرکز شمسه قرار دارد. همچون قطارهای مقرنس، هر تخته با تخته ی بعدی به یک اندازه اختلاف ارتفاع دارند. می توان با حذف تخته های افقی، یکسره از رسمی اقتباس کرد و یزدی بندی را بوجود آورد.

یزدی بندی معمولاً در جاهایی به کار می رود که یا رسمی نمی گنجد و یا مقرنس گران تمام می شود.

 

 



برچسب ها : یزدی بندی,نیمکار,رزبران,هنر,کاربندی,معماری,معماری اسلامی,,
 
جمعه 19 ارديبهشت 1393 :: 0:06 :: نويسنده : کیمیا سروری

 

گره

 

  به یک گره که دو چَشمت بر اَبروان انداخت           هزار فِتنه و آشوب در جهان انداخت

فریب زدن تو با عاشقان چه شُعبده ساخت          که هر که جان و دلی داشت در میان انداخت

گره بخشی از هنرمعماری اسلامی است که انواع مختلف آن در هنرهای: مُنبّت کاری ،کاشی کاری ،گچبری ،خاتم کاری ، آجر کاری، آیینه  کاری، سنگ کاری ودرکارهای نجّاری ازقبیل آلَت بندی نَرده ها، درب وپنجره ها، دکورهای چوبی ومنبت کاری مَنبرها و درآهنگری نیز به همین ترتیب مورد استفاده قرار می گیرد. گره به تزئیناتی گفته می شود که به صورت هنری وبا قواعد مشخص رسم می شود و در بسیاری از مکان ها می توان از آن استفاده کرد .در سر درها،سقف ها، کتیبه ها، رو پنجره ها،طاق ها و... ،گره را با آجر، گچ، کاشی، آیینه و... می توان ساخت .

گره ها هرکدام اسم مخصوص به خود دارند که آن اسم را از آلات محصول همان گره انتخاب کرده اند و هر طرح در زمینه و کادر ویژه ی خود رسم می شود .

افسوس یکی مَحرم این راز نشد                            کار گِره اَندر گره ام باز نشد

گفتیم که هفتاد و دو بَطن است گره                نشناخت اگر کسی گره ساز نشد

 

گره بر هفت نوع است : گره ی تُند- گره ی کُند- گره ی شَل- گره ی تُند و شَل- گره ی کند و شَل- گره ی پیلی- گره ی درودگری. که هر کدام از آن ها طرح و زمینه هایی بسیار دارند که از کنار هم قرار گرفتن چند نوع آلت به طور منظم با قواعد گوناگون در زمینه های مختلف، گره ها شکل می گیرند. گره سازی انواع وزمینه های گوناگون دارد .چنانچه گفته شده است که هفتاد و دو بطن دارد و از درون یک دیگر توانایی زایش و به وجود آمدن گره های نو را دارد .

گره بسیار پُر دامنه است و به شطرنج معماران معروف گشته. آنچه در گره باید مورد توجه قرار گیرد ،آن است که اولاً آلت خارج نداشته باشد .یعنی در طراحی گره ،آلت ها منحصر به آلت گره باشد. دیگر آن که چنانچه طرح گره را در کنار آن تکرار کنیم ،آلت های گره یکدیگر را کامل کنند و زمینه ی بزرگتری ایجاد نمایند. هنر گره سازی در معماری دارای قوانین ویژه ومحاسباتی محسوب ومَحصور می باشد . هر گونه رسم هندسی که شکلی را تشکیل دهد گره به حساب نمی آید و تنها گره هایی پذیرفته وصحیح هستندکه اولاً،آلت های مصروف آن آلات شناخته شده ی اصیل گره سازی باشد. ثانیاً گره هایی مورد قبول واقع می شود  که دربطن آن ها رمزها و گره هایی دیگر نهفته باشد .ضمناً کادر هر گره در زمینه ی مخصوص خود رسم می شود. بنابراین گره هایی که در زمینه ی ویژه ی خود رسم نشوند، در آن ها شکل و زوایای آلت ها تغییر کرده و گره باطل خواهد بود .، مگر گره هایی که استادان ماهر و آگاه به رُموز نهایی گره ها، در زمینه های گوناگون و گره های دست گَردان که بازهم در چهار چوب قانون  گره سازی باشند، صحیح و پذیرفته می باشند .

 

گره ها معمولاً شامل: گره ی تُند- گره ی کُند- گره ی شَل- گره ی تند و شَل- گره ی کند و شَل می باشند.

الف - آلات گره ی تُند :

1-  شِش بَند

2- پنج تُند

3- تُرنجی تُند

4- تَرَقه

5- دانه بَلوط

6- شمسه ی تُند دَه

7- پا بُزی

8- ششِ منتظم

9- ماکو

10- شش طَبل

11- برگ چِنار

12- طبل تُند

13- شمسه ی تَه بُریده

14- چهار لِنگه

 

ب- آلات گره ی کُند :

1- پنج کُند

2- طَبل کُند

3- شمسه ی کُند دَه

4- سُرمه دان

5- تُرنجی کُند

 

ج- آلات گره ی شَل :

1- شش شَل

2- پنج شَل

3- گیوه

4- سکرو

5- تُرنجی شَل

6- چهار لِنگه ی شَل

7- شَمسه

 

د-آلات واسطه :

1- شش دَواتی

2- موریانه

 

 



برچسب ها : گره,گره چیست,گره در معماری,علم گره,هنر گره چینی,تعریف گره,گره چینی,رسم گره,طراحی گره,اجرای گره,,
 
جمعه 19 ارديبهشت 1393 :: 0:13 :: نويسنده : کیمیا سروری

رُزبُران

 

 

   رُزبُران، مجموعه ای است از انواع و اقسام طرح ها و نقش های برجسته، که ما در اطراف خود می بینیم . طرح های برجسته ای که،  بر روی سقفِ خانه ی تان است و یا در نمای خانه ی خود می بینید .طرح هایی که بر روی مبل،فرش ویا قاشق وچنگال خانه ی خود ممکن است دیده باشید.فرقی نمی کند. این طرح ها ممکن است از گچ ، سیمان ،چوب،فلز،کاشی، سنگ ،رنگ،پارچه و یا هر چیز دیگری باشد. مسئله یِ مهم این است که، این طرح ها و نقش ها چگونه بوجود آمده اند . امروزه اکثر این کارها، به وسیله ی دستگاه ویا وسیله ی خاصّی زیر نظر یک طراح، بوجود می آیند و ما می توانیم آن ها را از بازار و یا مغازه خریداری نمائیم . گونه ای از طرح ها و نقش های برجسته که ارزش خاصّی بین ما ایرانیان دارد، هنر دست انسان است که استادانی بوسیله ی تفکّر وتجسّم خود، آن ها را با دست خویش، بر روی سطح یا جسمی خلق می کنند . این هنرمندان می توانند در مجموعه ای به نام رُزبُران ،جمع شوند.کلمه ی رُزبُران، از اسم گل رُز و فعل بُریدن آمده است . رُزبُران، جمع رُزبُراست . چون برجسته کاری ها اکثراً بُریده می شوند، فعل بُریدن را دراین اسم به کاربرده ایم و چون اکثر طرح ها ریشه در زیباییِ جهان هستی دارد ، کلمه ی رُز را نشان از زیبایی گرفته ایم . رُزبُران یعنی،کسانی که زیبایی هایی چون گُل را، خلق می کنند .

   امروزه طرح و نقش های صنعتی را، با نمونه های دستی و هنری آن اشتباه می گیرند . یکی از اهداف رُزبُران ، ثبات بخشیدن به صنایع دست است. نقش برجسته هایی مانند گچبری که با قالب ،آن ها را تهیّه می کنند امروزه، فضای اطراف ما را ممکن است پُر کرده باشد . هنر گچبری، هنرِ دست است که استاد گچبر به وسیله ی دستان هنرپرور خود،گچ را به اشکال مختلف در می آورد . رزبران می خواهد هر هنر، واقعاً هنر باشد و هیچ شک و شبهه ای در آن نباشد . نقش برجسته های رزبران ،حال گچبری ، سیمان بری ،مقرنس وکاشیکاری، آینه کاری و یا هر هنر دیگری که باشد، کاملاً تولیدیِ دستِ هنرمند است . انسان، ذاتاً هنر را دوست دارد چون انسان، زیبائی را دوست دارد . چون انسان، خدا را دوست دارد و خدا زیباست . نتیجه می گیریم که هنر اگر زیبا باشد، انسان آن را دوست دارد .رزبران قصد دارد که هر کس هر هنری راکه زیبا می بیند ،برای او به ارمغان آورد .

   زِندگی را زندگی بخشیم _ زِندگی را به زندگی بخشیم . گُل زیباست. بهار زیباست. زندگی زیباست . گل پژمُرده می شود. بهار پائیز می شود و زندگی با مرگ، پایان می یابد . این قانون طبیعت است. ما نمی توانیم گُل را تا ابد نگه داریم. چون تا ابد نیستیم و گل با ما نیست . توانی که ماداریم، زنده بودن در زمانِ حیات است . زندگی حقّ همه است . همه زنده اند. همه نَفس می کشند و حرکت می کنند .ولی برخی، انگار مُرده اند و نفس می کِشند و حرکت می کنند. چرا ؟ انسان هم جِسم دارد و هم روح . اینها جسمشان زنده و روحشان مُرده است . ما غذا می خوریم تا زنده بمانیم . چگونه روح خود را زنده نگه داریم ؟ آیا زنده بودن روح مهم نیست ؟ چه خوب است انسان، روحی زنده داشته باشد . چون روح است که باقیست. چه بساکسانی که، هزاران سال پیش جسمشان مرده، ولی روحشان زنده است . روح را زنده نگه داشتن، کار رُزبران نیست . این هِمّت خودتان است که چگونه زنده باشید . رُزبران روح محلّ سکونت شما  و محلّ استقرار شما راکه در آن زندگی می کنید، زنده می کند.چگونه؟با ایجاد نقوش و طرح های مختلف . زندگی را زندگی بخشیم، یعنی به گونه ای، زندگی خود را زنده کنیم . زنده کردن با نقوش  و طرح های زیبای هنری. ما محل زندگی شما را زنده می کنیم . زندگی را به زندگی بخشیم .، می گزاریم که زنده بودن، برای زندگی باشد. یعنی زنده بودن را به زندگی، می بخشیم . نقوش برجسته مثل گچبری ، سیمانبری،منبت کاری،کاشی کاری،معرق ومشبک،قلمزنی،نقاشی وآینه کاری، مدّتی طولانی عُمر می کند . رُزبُران زندگی را زنده می کند و این زنده بودن را به زندگی می بخشد.

   رزبران کلیّه ی نقوش و طرح های زیبا و هنری را بر عُهده می گیرد. حال، گچبری باشد یا سیمان بری .، آینه کاری باشد یا شیشه بری .کاشی کاری باشد یاآجرکاری،.نقاشی باشد یا طراحی،نجاری،آهنگری،معماری،... اینگونه کارها بصورت هنری اش تخصّص رُزبُران است . گچبری های داخل ساختمان ، نقوش برجسته های سالن پذیرائی ، ابزارهای اطراف هر سَقف ، سیمان بری های زیبا برای نمای ساختمان و محل های مرطوب،طرح های چوب،طرح های شیشه،نقوش قالی،تزئینات ظروف چینی که انسان ممکن است از آنها استفاده کند، می تواندهنر رُزبُران باشد . استخر و سونای شما را رُزبران با سیمانبری زینت می بخشد .رزبران  نمای ساختمان شما را باگچبری و سیمان بری، بی همتا می سازد و...

   رُزبُران کارهایی مثل گچکاری، سیمان کاری ، نقّاشی وغیره ی ساختمان را نیز می پذیرد ولی رشته ی اصلیِ فعالیت آن، طرح های هنری و نقوش برجسته است . گچبری وسیمان بری و آینه کاری ونیز تزئینات معماری اسلامی همچون مقرنس،یزدی بندی،گره ورسمی بندی رشته ها ی اصلیِ فعالیت رزبران است که مستقیماً زیر نظر اساتید مُجرّب این شرکت، انجام می شود .

   اگر مایلید از مجموعه فعالیت های رُزبران بهره مند گردید، رزبُران شما را در چگونگیِ انجام این گونه فعالیت ها ،یاری می کند . اگرگچبری بخواهید، اساتید گچبری به سراغ شما می آیند و با مشورت ما و نظر خواهی از شما و در نتیجه، انتخاب طرح دلخواه شما مشغول به کار می شوند. سیمان بری ،کاشیکاری، آینه کاری،معرق،مقرنس،گره چینی،منبت،طراحی،نقاشی و هر فعالیت دیگر نیز که خواسته باشید به همین گونه می باشد . هدف ما، خلق نقش مورد علاقه ی شماست .

گروه هنری رزبران تشکیل شده از اساتید هنرمند گچبر و سیمانبر ، آینه کار ونجار،مهندس ومعمار،نقاش وطراح و... که همگی در کار خود، بی همتا و از نَوادرند.

 

 



برچسب ها : رزبران,هنر,معماری,تزئینات,معماری اسلامی,صنایع دستی,نقوش برجسته,آثار هنری,تابلو نقش,تابلو طرح,تابلو فرش,گچبری,گچ بری,مقرنس,سیمانبری,آینه کاری,شیشه بری,هنری,طراحی,نقاشی,معرق,منبت,تابلوسازی,تابلو آینه,تابو گچبری,تابلو گچ بری,گچبری روی تابلو,گچ بری و قابسازی,رزبران و هنر,هنر و رزبران,هنر های ایرانی رزبران,تزئینات رزبران,رزبران چیست,گروه رزبران,آثار رزبران,صنایع دستی رزبران,صنعت دست رزبران,,
 
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد